Er is geen ontkomen meer aan: als je een zoekterm invoert op Google, wordt bijna je halve scherm gevuld met een AI overview waarmee je meteen antwoord op je vraag krijgt. En als dit een goed antwoord is, is het maar de vraag hoeveel andere zoekresultaten nog worden bekeken.
Wat zijn Google AI overviews?
Google AI Overviews zijn automatisch gecreëerde samenvattingen, met het antwoord op een specifieke vraag, die helemaal bovenaan verschijnen op de zoekresultatenpagina. Of je nu wilt of niet, aan AI (artificial intelligence) is geen ontkomen meer aan en Google blijft de nummer 1 zoekmachine waar je in gevonden wilt worden als bedrijf of ondernemer.

Hoe werkt AI overviews en hoe word ik daar gevonden?
Door ervoor te zorgen dat jouw website door Google wordt opgepikt met het juiste antwoord op iemands vraag, kom je eerder in AI Overviews terecht. Daarnaast zijn er ook meteen linkjes aan gekoppeld, waarmee men op je website terecht komt.
Hou de zoekvragen van potentiële klanten in gedachten
Door de teksten op je website zo te schrijven met in het achterhoofd houdend waar potentiële klanten op zouden zoeken, geeft dat jouw website extra waarde en jou meer expertise. Ga voor jezelf bijvoorbeeld eens na hoe jij een zoekvraag op Google invult.
Creëer waarde als expert
De ‘oude manier’ van SEO (zoekmachine-optimalisatie) hoef je niet helemaal te verbannen, maar het is wel goed om te denken vanuit vragen waar mensen antwoord op willen. Als ze snel het juiste antwoord te zien krijgen in Google, word jij weer eerder gezien als een expert en creëer je daarmee waarde en vertrouwen.
Concrete en duidelijke antwoorden
Schrijf geen langdradige teksten (meer) waar zoveel mogelijk zoekwoorden in verwerkt zijn, maar geef op je website concrete en duidelijke antwoorden op vragen die iemand jou zou stellen als ze op zoek zijn naar een deskundige in een bepaald vakgebied.
Vergeet – naast het geven van antwoorden op specifieke vragen – niet om duidelijk te beschrijven wie je bent, wat je doet en wat jouw usp’s (unique selling points) zijn. Alle informatie over jouw bedrijf wordt namelijk ook getoond en hoe overzichtelijker jij je website inricht (denk aan titels, koppen, opsommingen, etc.), hoe makkelijker het voor Google is om dit over te nemen.
Heb je hulp nodig met het goed inrichten van jouw website? Neem contact met me op!

