Afbeeldingen en SEO: denk aan de titel en alt-tag

Steeds meer bedrijven zien het belang van contentmarketing in. Dit is onder andere voor SEO (Search Engine Optimization) een goede stap, waardoor je beter gevonden wordt in Google.

Wel wordt er nog vaak voornamelijk gefocust op tekst en wordt het optimaliseren van afbeeldingen vergeten, terwijl deze een hele belangrijke rol kunnen spelen in de zoekmachine-optimalisatie en daarmee het verbeteren van jouw vindbaarheid.

Geef je afbeeldingen een naam

Geef je afbeeldingen op je website een naam met zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden, eventueel gecombineerd met je bedrijfsnaam. Als je dit niet doet, dan zal het bestand vaak IMG, JPEG, o.i.d. met een serie cijfers als naam hebben. Niet iets waar je op gevonden wordt waarschijnlijk. Het beste is om je foto’s al voor het uploaden naar het CMS-systeem een goede titel mee te geven. Denk naast de titel van je afbeeldingen, ook aan de alt-tags.

Wat is de alt-tag?

Een alt-tag (ook wel alternatieve tekst genoemd) is een soort label die je aan je afbeeldingen hangt. Je omschrijft kort en bondig waar de foto over gaat en wat iemand kan verwachten als de pagina bezocht wordt vanuit Google-afbeeldingen. Google kan namelijk heel goed teksten op je website lezen, maar (nog) geen afbeeldingen.

Google hecht veel waarde aan het juiste gebruik van de alt-tag. Hoe relevanter en specifieker deze is, hoe beter je afbeelding wordt geïndexeerd. Als er veel op jouw afbeeldingen wordt geklikt vanuit Google, gaat de zoekmachine ervan uit dat deze relevant zijn, wat weer bijdraagt aan je score en daarmee aan jouw vindbaarheid.

Daarnaast zijn alt-tags van groot belang voor slechtzienden en blinden. Zij maken namelijk gebruik van voorleessoftware en die kunnen ook alt-tags voorlezen. Hierdoor kan de essentie van de afbeeldingen worden weergegeven, zonder dat diegene de afbeelding daadwerkelijk kan zien.