Hou je LinkedIn profiel up-to-date

LinkedIn is niet meer weg te denken uit het social media landschap. Waar dit kanaal eerst begon als een soort van uitgebreide rolodex, is het nu een volwaardig netwerkplatform waar je heel veel uit kunt halen mits je hier voldoende tijd en moeite in steekt.

En daarvoor is een goed ingevuld profiel met professionele foto erg belangrijk. Je wilt natuurlijk wel goed gevonden worden door toekomstige werkgevers / klanten als je op zoek bent naar een nieuwe baan of opdrachten.

Veel mensen updaten hun LinkedIn-profiel pas op het moment dat ze op zoek zijn naar een nieuwe baan of opdracht maar dan ben je eigenlijk al te laat… Acquisitie en je netwerk onderhouden moet je op regelmatige basis doen en LinkedIn is daar het ideale social media kanaal voor. Wees je daarnaast ook bewust van hoe je overkomt: als jij reageert op een bericht van iemand op LinkedIn, dan zien anderen namelijk jouw profielfoto en headline.

Hieronder een checklist voor het invullen van je LinkedIn-profiel. Hoe completer je profiel is ingevuld, hoe beter je zichtbaar én vindbaar bent (zowel via Google als via de zoekfunctie van LinkedIn). 

  • Profielfoto
  • Achtergrondfoto
  • Headline
  • Contactinfo
  • Samenvatting
  • Werkervaring
  • Opleidingen
  • Licenties en certificaten
  • Vrijwilligerswerk
  • Vaardigheden (skills & endorsements)
  • Aanbevelingen (recommendations)
  • Prestaties (accomplishments zoals publicaties, cursussen, projecten, etc.)
  • Media (deze zijn toe te voegen bij samenvatting en werkervaring)

Een nieuw onderdeel voeg je als volgt toe: klik op ‘Add profile section’, klik dan op het onderdeel dat je toe wilt voegen en vervolgens op het plusteken. Er opent dan een pop-up scherm waar je informatie toe kunt voegen.

Vind je het lastig om dit alleen te doen maar wil je jouw LinkedIn-profiel wel serieus opfrissen en verbeteren, inclusief een nieuwe profielfoto en achtergrondfoto (bannerfoto)? Dan is dit wellicht wat voor jou!