Het gebruik van hashtags

Hashtags, een tijdje geleden leken ze wat minder gebruikt te worden maar ze zijn weer helemaal terug. De opkomst van de hashtag begon natuurlijk op Twitter maar tegenwoordig kun je ze op bijna alle social media kanalen gebruiken, sinds kort zelfs op LinkedIn.

Wat zijn hashtags nou precies?

  • Een hashtag is een soort label waarmee je berichten kunt categoriseren
  • Een # voor een woord zorgt ervoor dat dat woord een link wordt
  • Deze link verwijst naar berichten waarin dezelfde hashtag wordt gebruikt
  • Alle woorden met een # worden daardoor geclusterd

Waarom hashtags gebruiken?

Het is als bedrijf of ondernemer slim om hashtags te gebruiken. Mensen (jouw doelgroepen) kunnen door middel van hashtags gemakkelijk zoeken naar voor hen interessante content. En mocht men jou nog niet volgen, dan ben je door het gebruik van hashtags beter vindbaar.

Social media kanalen en hashtags

Hieronder een overzicht op welke social media kanalen je hashtags kunt gebruiken en hoe je ze toepast.

Twitter

De plek waar hashtags groot zijn geworden. En ook het kanaal waar bijna elk tv-programma en groot (sport)evenement zijn eigen hashtag heeft, denk aan #ikvertrek, #bzv, #rtlln, #tvoh, #psvaja #OS, #RolandGarros, etc., etc. Ook #durftevragen of #dtv zijn hier bedacht. Omdat je op Twitter beperkte ruimte hebt qua tekst, zijn 2 à 3 hashtags genoeg.

Instagram

Het kanaal waar je ‘los kunt gaan’ met hashtags want hier wordt het gebruik van veel hashtags meer geaccepteerd.

Tip: Heb je nou best wel veel hashtags die je erbij wilt zetten, dan kun je dit ook als een reactie plaatsen. Op deze manier staat je update niet vol met hashtags maar kunnen gebruikers wel jouw foto/video vinden.

Vanuit Instagram kun je de foto/video op Twitter & Facebook delen, meestal verwijder ik dan de hashtags of laat ik de meest relevante (voor op Twitter) staan.

Facebook

Facebook biedt ook de mogelijkheid om hashtags gebruiken maar hier is het eigenlijk nooit echt aangeslagen en wordt er nauwelijks op geklikt. Het kan wel handig zijn als je je eigen berichten wilt clusteren en ze makkelijk terug wil vinden.

LinkedIn

Sinds kort biedt LinkedIn ook de mogelijkheid om hashtags te gebruiken. Op de desktopversie zijn deze al klikbaar, op de app nog niet. Op LinkedIn kun je ook hashtags gaan volgen. Probeer gespam te voorkomen, 2 à 3 hashtags zijn genoeg.

Pinterest

Ook op Pinterest hebben hashtags een vlucht genomen. Je kunt het qua gebruik (met name inspiratie opdoen) een beetje vergelijken met Instagram dus ook hier kun je een aardig aantal hashtags gebruiken.

Google+

Tja, Google+ is nooit hét nieuwe social platform geworden maar SEO-technisch is dit nog steeds een interessant kanaal. Dus plaats je hier berichten, gebruik dan ook zeker meerdere hashtags.

Tips voor het gebruik van hashtags

  • Spam niet: plaats dus geen tientallen hashtags in een bericht. Dit ziet er rommelig uit en doet daarmee afbreuk aan je bericht.
  • Gebruik alleen relevante hashtags.
  • Onderzoek welke hashtags er worden gebruikt in jouw branche en door jouw doelgroepen.
  • Kijk of je kunt inhaken op een hashtag die momenteel trending is, let wel op relevantie!
  • Maak als bedrijf een eigen hashtag aan, zoals #FlexOnlineMarketing.
  • Bedenk je een eigen hashtag, controleer van tevoren wel even of deze niet al bestaat met een negatieve of verkeerde associatie.
  • Monitor regelmatig jouw eigen hashtag om te zien of anderen iets over jou zeggen.
  • Organiseer je evenementen, maak hier dan ook een aparte hashtag voor aan en communiceer dit naar de aanwezigen. Zo kun je goed monitoren wat er allemaal gezegd wordt.
  • Gebruik geen ‘lokhashtags’ -> dit zijn populaire hashtags die veel worden gebruikt maar die niet relevant zijn voor jouw updates.

Hieronder twee voorbeelden van berichten op Instagram:

In dit bericht staan veel hashtags die niet relevant zijn

In dit bericht staan niet teveel hashtags en ze zijn relevant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.