Laat jezelf zien online

Nog steeds hebben veel (startende) ondernemers moeite om zichzelf te laten zien online. Deels omdat ze niet weten wat ze moeten plaatsen, deels omdat ze denken dat ze hun hele privé leven moeten laten zien en dat liever niet willen.

Maar vooral als startende ondernemer is het heel belangrijk om jezelf te laten zien: want als je niet gezien wordt, kun je ook niet worden gekozen. Wist je dat mensen je website gemiddeld 3 tot 14 keer bezoeken voordat ze ook daadwerkelijk wat kopen of contact met je opnemen.

Voor degenen die zeggen dat ze niet alles van hun leven willen laten zien: je kunt je personal brand prima tonen zonder dat je daarbij bijvoorbeeld je kinderen, partner of huis in beeld brengt. Jij kiest uiteraard helemaal zelf wat je wel en niet laat zien. Je hebt namelijk altijd karaktereigenschappen en -kenmerken die je ook op zakelijk gebied inzet en waarmee je onderscheidend bent ten opzichte van anderen.

En als zelfstandig ondernemer / eenpitter / klein bedrijf kun je je online onderscheiden van de grote merken en bedrijven, die soms allang geen eigen gezicht meer hebben of daar een groot reclamebureau voor inhuren en het persoonlijke daarmee kwijtraken.

Wat laat ik zien?

Je insteek moet nooit te commercieel zijn om alleen iets te verkopen. Dat is niet waarom iemand je gaat volgen. Je producten en diensten zijn dus secundair. Zorg dat wat je gratis weggeeft (zowel kennis als producten) genoeg waarde heeft, zodat ze graag willen betalen voor wat jij nog meer te bieden hebt. Koud verkopen met ‘koop dit, koop dat’ werkt niet tot zelden. Mensen kopen graag van een expert, iemand die ze vertrouwen. Dus laat met je content zien dat jij een expert bent in jouw vakgebied.

En stel ook gerust vragen aan je volgers, dit kun je namelijk weer gebruiken voor marktonderzoek. Langzaamaan zul je een vaste schare volgers krijgen die zelf ook allemaal weer een netwerk hebben die via via jouw berichten weer voorbij zien komen. Op deze manier bouw je langzaamaan een online community op. Wees je ervan bewust, en ben realistisch, dat dit best een tijdje kan duren. En blijf weg van het kopen van volgers, deze voegen op geen enkele manier waarde toe aan jouw business.