Moet ik als bedrijf op Instagram?

Ik krijg geregeld de vraag: “Moet ik met mijn bedrijf ook op Instagram?” Aangezien Instagram nog steeds een van de snelst groeiende platformen is, kan dit zeker een interessant kanaal zijn voor jouw bedrijf.

Ja maar, mijn bedrijf, product of dienst is niet fotogeniek

Vaak wordt gedacht dat Instagram alleen interessant is als je een consumentenmerk bent of producten verkoopt waar mooie foto’s van zijn, maar ook als dienstverlener kun je vele kanten op. Je moet alleen leren denken in beelden. Je kunt bijvoorbeeld werken met thema’s, denk eens aan een bepaalde lifestyle of gevoel dat bij jouw dienst past. Of bied via dit kanaal een kijkje achter de schermen, wat gebeurt er allemaal in het bedrijf of hoe ziet jouw leven als ondernemer eruit?

Mobiel georiënteerd 

Hou er rekening mee dat Instagram mobiel georiënteerd is en dat je de app dus moet installeren op je telefoon. Via de desktop kun je ook inloggen op je profiel maar je hebt dan een stuk minder opties voor het plaatsen van berichten. Instagram logo phoneAls je in de dienstverlening zit, is het soms even wennen dat Instagram volledig visueel is en je dus alleen met beeldmateriaal werkt. Maar dat is ook meteen de kracht van Instagram, want beeld werkt en zegt vaak nog altijd meer dan 1000 woorden.

Hieronder een aantal redenen om als bedrijf aan de slag te gaan met Instagram:

  • Je kunt je bedrijf en activiteiten op een mooie, en informelere, manier in beeld brengen.
  • Je kunt je merkidentiteit laten zien en merkbeleving creëren door het verhaal van je bedrijf te vertellen (storytelling). Instagram is daarmee een uitgelezen kans om te laten zien wie je als bedrijf bent (persoonlijkheid).
  • Instagram geeft goed sfeer en emotie weer dus je kunt op een leuke manier de bedrijfscultuur laten zien.
  • Is het in jouw branche nog niet gebruikelijk om actief te zijn op Instagram, dan kun je hierdoor juist een voorsprong behalen op de concurrentie.
  • Je kunt met Instagram een nieuwe of andere (jongere) doelgroep aanboren.
  • Het is een goede aanvulling op je contentstrategie omdat je een ander soort berichten kunt laten zien aan een andere doelgroep.
  • Instagram is ook goed voor je indexering in Google waarmee je jouw vindbaarheid verhoogt.

Twijfel je nog om aan de slag te gaan met Instagram? Claim in ieder geval alvast je naam!

Overtuigd om met Instagram aan de slag te gaan? Bekijk dan hier praktische Instagram tips voor bedrijven.