Instagram tips voor bedrijven

Instagram zit nog steeds in de lift en steeds meer bedrijven maken een Instagramaccount aan. Maar vaak zijn ze nog zoekende hoe ze Instagram aan moeten pakken. Daarom hieronder een aantal praktische Instagram tips voor bedrijven.

Twijfel je nog of je als bedrijf op Instagram ‘moet’, lees dan (ook) even dit artikel.

Instagram do’s

  • Bedenk een strategie: waar ga je dit social media kanaal voor gebruiken? Op welke doelgroep richt je je en wat voor content past daarbij?
  • Bij Instagram draait het volledig om beeld en het visuele aspect is hierin erg belangrijk. Gebruik daarom aansprekende foto’s, afbeeldingen & video’s van goede kwaliteit en het liefst eigen materiaal.
  • Zorg daarnaast voor een consistent en herkenbaar beeld. Sommige Instagrammers gebruiken bijvoorbeeld altijd hetzelfde filter of dezelfde kleurstelling in hun foto’s. Maar je kunt ook hetzelfde gebouw, dezelfde omgeving of dezelfde mensen regelmatig laten terugkomen. Hieronder een voorbeeld van Bistro Le Goût waarbij je ziet dat steeds dezelfde omgeving en dezelfde kleuren in de foto’s terugkomen.
  • Zorg voor een herkenbare profielfoto, als mensen jou zoeken of je voorbij komt als suggestie om te volgen moet het bedrijf (logo) meteen goed herkenbaar zijn. Zorg ook dat je profiel volledig ingevuld is. 

  • Zorg (deels) voor een ander soort content dan op je andere social media kanalen zodat mensen een reden hebben om jou speciaal op Instagram te volgen. Natuurlijk kan de strekking van een bericht hetzelfde zijn als op andere kanalen maar gebruik bijvoorbeeld een andere foto of een andere tekst. Zo is Instagram natuurlijk een stuk informeler dan LinkedIn.

  • Gebruik als bedrijf een bedrijfsprofiel op Instagram (aan te passen bij de instellingen). Je hebt dan extra mogelijkheden zoals het bekijken van statistieken en het kunnen koppelen van je contactgegevens aan je profielinfo. Switchen naar een bedrijfsprofiel is gratis.

  • Maak gebruik van hashtags en verdiep je in welke hashtags jouw doelgroep gebruikt. Door het gebruik van hashtags word je ook gevonden door mensen die jouw Instagram account nog niet volgen.

  • Maak ook gebruik van Instagram Stories.

  • Plaats regelmatig berichten & stories, ga interactie aan en wees persoonlijk (it’s social!)

Mindere kwaliteit na uploaden

Hou er rekening mee dat foto’s die op social media worden geüpload, nog worden gecomprimeerd. Dat betekent dat ze qua zwaarte een stuk kleiner worden en daardoor ook een stukje kwaliteit verliezen. Social media kanalen doen dit om ervoor te zorgen dat hun servers niet razendsnel vol zitten en jij lekker door je tijdlijn kunt scrollen zonder dat al het beeldmateriaal eerst nog moet laden. Dit geldt voor zowel Facebook, Instagram als LinkedIn.