De Social Selling Index op LinkedIn: wat is het en wat kun je ermee?

Ben jij van belang voor jouw netwerk? En wat is jouw waarde op LinkedIn? Om daar achter te komen kun je de Social Selling Index (SSI) gebruiken.

(Lees hier wat social selling inhoudt).

Social Selling Index

De social selling index is slechts een tool, maar het is een handige graadmeter of je actief bezig bent met social selling en op welke punten je je kunt verbeteren.

  • De Social Selling Index (SSI) laat zien hoe jij op LinkedIn presteert en hoe dit zich verhoudt tot andere LinkedIn-gebruikers.
  • Met een hoge SSI-score heb je 45% meer (sales-)kansen.

Bekijk hier jouw SSI-score: https://www.linkedin.com/sales/ssi

4 onderdelen voor je Social Selling Index 

Op het Social Selling Dashboard zie je onderstaande informatie staan. Per categorie kun je een maximum van 25 punten behalen waarmee je dus een maximale score van 100 kunt halen.

1. ‘Establish your professional brand’ -> Je digitale reputatie:

  • Hoe compleet is je LinkedIn-profiel?
  • Hoeveel endorsements + aanbevelingen heb je ontvangen?
  • Schrijf je artikelen op LinkedIn (longposts)?
  • Krijg je nieuwe volgers door de content die je plaatst?

2. ‘Find the right people’ -> Weet je via LinkedIn de juiste mensen te vinden? Hier wordt gemeten hoe actief je bent met zoeken, vinden en gevonden worden:

  • Gebruik je LinkedIn dagelijks?
  • Maak je gebruik van de zoekopties?
  • Bekijk je de profielen van andere LinkedIn gebruikers + die van derdegraads connecties?

3. ‘Engage with insights’ -> Deel je waardevolle updates met je netwerk? Profilering en inzet worden gemeten door te kijken naar:

  • Bedrijfspagina’s die je volgt.
  • Groepen waar je lid van bent.
  • Jouw deelgedrag.
  • Je eigen interacties -> likes, comments, etc.
  • Ontvangen interacties.

4 ‘Build relationships’ -> Groeit je netwerk? En werk je aan een vertrouwensrelatie met de mensen in je netwerk? Hier meet de SSI op onderstaande criteria:

  • Het aantal connecties (500+).
  • Het aantal machtige connecties (functie/positie).
  • Het aantal interne connecties (collega’s).
  • Het linken met mensen uit de tweede en derde graad van je netwerk.

Je Social Selling Index is een momentopname

Je Social Selling Index is niet waardevast. Als je een tijdje niet actief bent op LinkedIn, zal je SSI score snel weer zakken. Staar je daarom niet blind op je score maar beschouw het wel als een goede stok achter de deur om actief te blijven op LinkedIn. Op je Social Selling Dashboard kun je duidelijk zien waar er nog winst te behalen valt. En iedereen houdt van een hoge score toch!?

Maar het belangrijkste…

Uiteindelijk draait het erom dat door aan de slag te gaan met social selling, je ook echt iets bereikt. Dit kan van alles zijn: waardevolle connecties opdoen, het uitbouwen van je netwerk, het vinden van een stage/baan/opdracht of het simpelweg helpen van iemand waardoor je je gunfactor verhoogt.

Social selling is een continu proces en het gaat zeker niet vanzelf. Lees hier (nog eens) wat social selling is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *