Hoe creëer je content?

Een veel gehoorde opmerking van bedrijven en ondernemers als het gaat om content: “We hebben niks om te plaatsen.” Vaak blijft het hier dan ook bij en verschijnen er geen berichten meer op de social media kanalen of de website. Zonde! Niet alleen omdat je wel degelijk iets te melden hebt, maar ook omdat Facebook of Google jou als minder relevant bestempelen als je lange tijd niks plaatst en je daardoor dus minder goed zichtbaar zal zijn.

Contentcreatie methodes

Maar hoe bedenk je nou nieuwe content? Meestal hanteer ik hier 2 methodes voor: de contentbrainstorm en het bijhouden van een activiteitenlijst. Hieronder de 2 methodes uitgelegd:

1. Contentbrainstorm

Ga met alle medewerkers bij elkaar zitten (of in je uppie als ondernemer zijnde ;-)) en laat iedereen input aandragen. Er is (hier nog) geen sprake van goede of slechte content, alles wordt opgeschreven en erna wordt een verdeling gemaakt in het soort content, denk bijvoorbeeld aan:

  • Nieuwsberichten vanuit kantoor (nieuwe medewerker / opdracht / project / samenwerking / product of dienst, jubilea, sponsoring, etc.)
  • Huishoudelijke mededelingen (aangepaste openingstijden, vakantiesluiting, werkzaamheden, verbouwing, storingen, etc.)
  • Branchenieuws (ontwikkelingen, nieuwe wetgeving, etc.)
  • Sneak previews / specials / limited editions
  • Promotie / verslag van evenementen
  • Publicaties (artikelen in de media, blogs, vlogs, tips & tricks)
  • Vacatures
  • Klantrecensies / referenties / portfolio
  • Een kijkje achter de schermen (verjaardagen, vrijdagmiddagborrel, sinterklaas- of kerstviering, bedrijfsuitje, etc.)
  • Interactieve berichten zoals polls of vragen om een mening

Er is trouwens één contentvorm die het altijd het beste doet, en dat is persoonlijke content.

2. Activiteitenlijst

Vaak loop je vast omdat je niet meer objectief naar je werkzaamheden en/of bedrijf kunt kijken. Voor jou is alles wat je doet heel vanzelfsprekend. Maar voor je volgers niet! Schrijf daarom eens op wat je hele dag doet en kijk of je daar een bericht van kunt maken. Ga je op klantbezoek, woon je een presentatie / lezing / evenement bij, ga je een nieuwe samenwerking aan, krijg je een bos bloemen als bedankje of bezoek je een netwerk- of bedrijfsborrel? Noteer het en zet ‘content reminders’ in je agenda. En loop ook eens met een objectieve blik door het bedrijf. Wat valt je op? Kun je ergens een leuke foto of video van maken? Maak een overzicht van alle activiteiten en punten die je opvallen en cluster deze in thema’s en onderwerpen zoals hierboven bij de contentbrainstorm beschreven staat.

Contentkalender 

Vervolgens moet er natuurlijk ook iets gedaan worden met alle content die is verzameld. Ik ben altijd een groot voorstander van een contentkalender, zeker als je met meerdere personen kanalen beheert. Je kunt een simpel excel-bestand maken maar er zijn ook genoeg programma’s of bestanden die je kunt downloaden hiervoor. Vervolgens ga je per week of per maand invullen wat er door wie op welk kanaal geplaatst moet worden. Uiteraard hou je ook bij of dit gedaan is. Het is vaak het beste om hier iemand verantwoordelijk voor te maken anders denkt iedereen: “Dat controleert hij/zij wel.” Om het bestand up-to-date te houden, is het handig de contentkalender in bijvoorbeeld Google Drive te zetten en te delen met degenen die hem beheren. Bij elke wijziging wordt de kalender meteen aangepast.

Wil je meer weten over een contentbrainstorm of heb je hulp nodig bij content creatie of het opzetten van een contentkalender, neem contact met me op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *