Haal waardevolle info uit je social media statistieken

Bekijk je weleens de statistieken van je social media berichten? Of plaats je gewoon berichten en kijk je er niet meer naar om (behalve als je meldingen van likes of reacties krijgt)?

Redenen om je social media statistieken te bekijken 

Mocht je de statistieken nou (nog) niet bekijken, dan zou ik zeker aanraden dit wel te gaan doen want je kunt er enorm veel, en waardevolle, informatie uithalen zoals:

  • Welke content doet het goed: zijn dit inhoudelijke berichten of doen de ‘kijkjes achter de schermen’ het beter?
  • Wat voor contentvorm scoort het beste: zijn dit blogs, foto’s, video’s (en wat voor soort foto’s / video’s)?
  • Welk tijdstip / dag(deel) doet het goed?
  • Hoe groot is het bereik (het aantal weergaven) van je berichten?
  • Hoe hoog is de betrokkenheid en de interactie (likes / reacties / het delen van berichten, etc.)?
  • Hoe vaak is er geklikt op een link, afbeelding of video?
  • Wat is de interactieratio (het aantal interacties gedeeld door het aantal weergaven)?

Facebook statistieken Flex Online Marketing

Trek conclusies en pas je social media berichten aan 

Als je hier regelmatig naar kijkt, dan kun je hier conclusies uit trekken en de soort berichten, de dag of het tijdstip aanpassen. En berichten die keer op keer laag scoren, plaats je in het vervolg niet meer of alleen op een kanaal waar hetzelfde bericht het wel goed doet. Je kunt ook eens kijken of een bericht het beter doet als je het op een andere dag of tijdstip plaatst.

Screenshot Twitter Analytics Flex Online Marketing

Statistieken social media kanalen 

Op (bijna) elk social media platform heb je de mogelijkheid om je statistieken te bekijken, hieronder een overzicht:

  • Facebook bedrijfspagina
  • LinkedIn bedrijfspagina
  • LinkedIn privé profiel
  • Twitter (zowel privé als zakelijk)
  • Instagram (bedrijfsaccount)
  • Pinterest (bedrijfsaccount)
  • YouTube

Nou heb ik het hierboven alleen over berichtstatistieken gehad maar je kunt nog veel meer data bekijken, bijvoorbeeld over je volgers. Ik zou zeggen: duik er eens in!

En wil je meer weten over de bezoekers van je website en bijbehorende statistieken? Verdiep je dan ook zeker eens in Google Analytics.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *