SEO checklist om goed vindbaar te worden in Google

Wil je met je website goed vindbaar worden in Google, besteed dan voldoende tijd aan je SEO activiteiten. SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie.

Hieronder een checklist met content elementen die je kunt aanhouden om je SEO goed in te richten.

In dit voorbeeld zie je de URL, titel en meta description
  • URL
    De URL is het adres waarmee een pagina bereikt kan worden en bevat het onderwerp van de pagina. De URL bevat geen onnodige stappen, tekens of variabelen die de URL onnodig lang maken. URL’s bevatten ook geen spaties. Spaties worden vervangen door het dash teken (-).
  • Titel
    Voor de vindbaarheid is het belangrijk dat het onderwerp van de pagina in de titel staat. Vaak staat het onderwerp vooraan en de bedrijfsnaam daarachter.
  • Meta description
    De meta description is een korte omschrijving van de pagina voor in de zoekresultaten. Je kunt hier gebruik maken van een maximum aantal tekens inclusief spaties. Zorg dat zoekwoorden terugkomen in de beschrijving en dat mensen getriggerd worden om door te klikken (Click Through Rate)
  • Koppen
    Koppen op een webpagina werken eigenlijk hetzelfde als in Word. Je gebruikt ze om de tekst en inhoud op een pagina te structureren. Een webpagina bevat één H1: vanuit SEO oogpunt is het verstandig om hierin het belangrijkste onderwerp van de pagina – waarop je gevonden wil worden – te plaatsen. H2, H3, etc. zijn bedoeld als sub, en sub- sub koppen. De SEO waarde van deze koppen is niet meer wat het vroeger was, maar het is nog steeds verstandig om ze wel op de juiste manier te gebruiken.
  • Links
    Een link is een verwijzing van een pagina naar een andere pagina. Wanneer je op een link klikt, wordt er dus een nieuwe pagina geopend. Een link kan de vorm van een afbeelding, een tekst of een button hebben. De links naar een pagina dienen iets te zeggen over de pagina waar naartoe wordt gelinkt. Linkteksten bevatten dus geen tekst als ‘klik hier’ of ‘lees verder’.
  • Bestandsnaam en alt-tekst afbeeldingen
    Bij afbeeldingen zijn de alt-tekst en bestandsnaam belangrijk. Beide bevatten het onderwerp van de afbeelding, maar bij voorkeur ook het belangrijkste woord waarop je met de pagina gevonden wil worden. In de bestandsnaam worden spaties vervangen door het dash teken (-). Lees hier meer over het belang van een afbeeldingstitel en een alt-tag.
  • Tekst(blokken)
    Met tekstblokken wordt bedoeld wat de naam al doet vermoeden: een blok met tekst op een pagina. Vanuit SEO oogpunt is het volgende belangrijk aan een tekstblok:
    -> Ze bevatten afhankelijk van de lengte een aantal keer het belangrijkste onderwerp van de pagina.
    -> Ze bevatten woorden die gerelateerd zijn aan het hoofdonderwerp.
    -> Ze bevatten woorden die de doelgroep van de pagina kan gebruiken in combinatie met het onderwerp van de pagina, om de pagina te vinden.
    -> Ze dienen voor de bezoeker geschreven te worden, niet voor zoekmachines. Usability weegt in teksten zwaarder dan SEO. Niet alleen omdat bezoekers uiteindelijk op je pagina moeten converteren (en niet de zoekmachines), maar ook omdat Google de signalen van gebruikers in hun algoritme meeneemt. Hoe meer bezoekers je website of landingspagina bezoeken, hoe hoger je in klimt in Google.
In dit voorbeeld staan H1 en H2 koppen, linkjes en tekstblokken