Zoekvermeldingen LinkedIn

Ben je een actief LinkedIn-gebruiker, dan check je vast al regelmatig wie je profiel heeft bekeken.

Maar kijk je ook weleens naar de ‘Vermeldingen in zoekresultaten’ / ‘Search appearances’? Dit kun je via het dashboard op je LinkedIn-profiel bekijken.

Als je klikt op ‘Vermeldingen in zoekresultaten’ / ‘Search appearances’ krijg je een (week)overzicht te zien met daarin het aantal keren dat jouw LinkedIn-profiel in de zoekresultaten is verschenen, waar de zoekers werken, welke functie ze hebben en op welke zoekwoorden je bent gevonden. Hier kun je meteen uit concluderen of je de juiste zoektermen in je LinkedIn-profiel hebt vermeld.

Wat betreft de trefwoorden: soms zie je een zoekwoord ertussen staan wat geen enkele link heeft met jouw profiel. LinkedIn is nog aan het testen en ‘doorlinks’ na een zoekopdracht worden ook meegenomen. Als men bijvoorbeeld zoekt op ‘architect’ en op dat profiel sta jij als LinkedIn connectie waar vervolgens op geklikt wordt, dan ziet LinkedIn dat ook als een zoekopdracht.

Maar er horen natuurlijk wel altijd zoekwoorden tussen te staan die wel betrekking op jou hebben. Mocht dit nou niet het geval zijn, dan is het tijd om je profiel een update te geven en zoekwoorden op verschillende plaatsen op je profiel terug te laten komen.

Omdat de zoekvermeldingen wekelijks worden vernieuwd, is het slim dit regelmatig te bekijken. Zoals je hieronder kunt zien, staan er namelijk weer andere zoekwoorden tussen waar mijn profiel op is gevonden.

De statistieken zijn privé en dus alleen voor jou zichtbaar.

8 thoughts on “Zoekvermeldingen LinkedIn

  • Hallo, ik zie vaak dat zoekers bij mijn eigen werkgever werken. Is het dan zo dat iemand van mijn bedrijf op mijn naam zoekt of werkt dat anders?
    Vriendelijke groet Brigitte Hoek

  • Hoi Brigitte, het is dan inderdaad zo dat zoekers bij hetzelfde bedrijf werken. Maar het kan ook zijn dat ze op andere zoektermen dan jouw naam zoeken. Onderin het dashboard zie je de zoektermen staan waar je op gevonden bent.

  • Hallo,

    Bij mij stopt het bij de laatste balk van 11%. Ik zie niet staan “Meeste trefwoorden waarmee u werd gevonden”. Hoe kan ik dat instellen?

    Mvg, Frans

  • Hallo Frans, dit hoef je zelf niet in te stellen, LinkedIn doet dit automatisch. Als er geen trefwoorden staan, kan het zijn dat er afgelopen week niet gezocht is op zoekwoorden die betrekking hebben op jouw profiel. LinkedIn maakt hier wekelijks een overzicht van dus de zoekvermeldingen zijn elke week anders. Ik weet niet of er voorgaande weken wel trefwoorden zichtbaar waren?

  • Deze post is al even geleden, maar ik heb alsnog een vraag en wie krijg ik er toch nog antwoord op. 🙂 Het gaat om ‘profiel in zoekresultaten verschenen’ op Linkedin. Je profiel is dan weliswaar gevonden, maar dit betekent toch niet automatisch dat je profiel bekeken is door de zoeker? Stel je zoekt op ‘Verkoper’, dan krijg je natuurlijk veel pagina’s met resultaten en als jou profiel op bijv. pagina 5 staat, dan ben je toch ook feitelijk verschenen of zie ik dat verkeerd? Ik vind de informatie die je krijgt erg summier want je ziet wel een lijstje met bedrijven ‘Waar zoekers werken’ maar niet per bedrijf waar ze op gezocht hebben. Ik vind een dergelijk artikel, als ik dat mag zeggen, toch best beperkt, want iemand vind je als hij daadwerkelijk op je profiel kijkt maar toch niet als je erg in de zoekresultaten verschijnt. Maar misschien zit ik mis.

  • Beste Hans,

    Het is inderdaad zo dat deze functie alleen aangeeft dat je in de zoekresultaten bent verschenen en niet dat zoekers daadwerkelijk op je profiel hebben geklikt. Maar als je in de gaten houdt wie jouw profiel bekijkt, kun je wel het verband leggen of diegene in de lijst met zoekresultaten voorkomt, door te kijken bij welk bedrijf diegene werkt en wat zijn/haar functie is. Hoe vaker zoekwoorden voorkomen in je profiel, hoe hoger je in de zoekresultaten verschijnt. Wil je dus graag goed gevonden worden, zorg dan dat deze zoekwoorden regelmatig terugkomen op verschillende plaatsen in je profiel. Vooral de headline en de samenvatting worden goed geïndexeerd door LinkedIn. Hopelijk kun je hiermee vooruit, succes!

  • Is er na te gaan wie exact degene is die mijn profiel heeft gevonden in de zoekopdracht. Ik heb bv al een aantal keer ´advocaat´. Is te achterhalen wie dit is of waar deze zoeker werkt?

  • Hallo Cynthia,

    Dit kun je helaas niet exact achterhalen. Je kunt wel kijken of er een advocatenkantoor tussen de zoekresultaten staat of dat een advocaat de afgelopen week op jouw profiel heeft gekeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *