Waar voldoet een goed social media bericht aan?

Social media toetsenbord Flex Online MarketingEen perfect social media bericht bestaat niet. Maar als je rekening houdt met onderstaande punten, kom je een heel eind. Wel kan het voor elke branche anders zijn. Heeft jouw bedrijf bijvoorbeeld een wat conservatievere doelgroep, dan moet je het gebruik van (bepaalde) emoticons wellicht achterwege laten. En heb je jongeren als doelgroep, verdiep je dan in hun taalgebruik en de emoji en hashtags die ze gebruiken.

Social media content tips

  • Verplaats je in de lezer, is dit bericht interessant voor hem/haar?
  • Verspreid nuttige & relevante informatie (waar je doelgroep iets aan heeft).
  • Hou vast aan de merkwaarden van het bedrijf (waar staat het bedrijf voor en wat wil je uitstralen?).
  • Zorg ervoor dat je steeds dezelfde tone of voice in je berichten gebruikt (uniformiteit).
  • Plaats een bericht altijd met een foto/afbeelding, video of link: je bericht valt hierdoor beter op. Als je alleen tekstberichten plaatst, zal hier minder aandacht voor zijn.
  • Maak je bericht niet te lang en hou het simpel: minder tekst, meer beeld.
  • Heb je een erg lange tekst, gebruik dan bijvoorbeeld een link waar men verder kan lezen.
  • Maak gebruik van relevante hashtags of maak een eigen hashtag aan.
  • Let op je spelling, spelfouten zien er onprofessioneel uit.
  • Gebruik emoticons maar let hierbij wel goed op de doelgroep, elke doelgroep gebruikt andere tekens.
  • Gebruik humor: bij twijfel of het wel of niet gepast is, niet doen.
  • Bouw nieuwsgierigheid op: zorg dat volgers benieuwd zijn naar wat jouw volgende bericht zal zijn.
  • Maak gebruik van een call-to-action: voeg een ‘opdracht’ toe aan je bericht. Bijvoorbeeld ‘bezoek onze website’, ‘deel dit bericht’, ‘reserveer nu’, ‘schrijf je in voor dit evenement’, ‘laat een reactie achter’, ‘beantwoord deze vraag’, etc.

Overige content tips:

  • Plaats op regelmatige basis updates.
  • Plaats niet alleen promotieberichten.
  • Hergebruik content.
  • Ga interactie aan: like of reageer op incheckberichten en beoordelingen, bedank voor complimenten en reageer op klachten en vragen.
  • Monitor je social media accounts geregeld op reacties en reageer hier ook op.
  • Zorg dat je niet op alle kanalen exact dezelfde content plaatst. Elke kanaal heeft een andere doelgroep en tone of voice. Als je precies dezelfde berichten plaatst op alle kanalen, dan hebben mensen niet echt een reden om je op alle kanalen te volgen.
  • Probeer verschillende berichten uit en bekijk naderhand welke berichten de hoogste betrokkenheid ontvingen (statistieken). Hierdoor kun je zien wat volgers leuke content vinden.
  • Plaats eens berichten buiten standaard werktijden. Niet iedereen heeft onder werktijd de mogelijkheid om op social media te kijken en als ze ’s avonds pas kijken, staat een bericht al ver onderin de tijdlijn. Je kunt de berichten ook inplannen.
  • Maak gebruik van sociaal bewijs.
  • Verwacht niet meteen resultaat, als je net begint met social media is het vooral veel investeren (in met name tijd).
  • Maak gebruik van een contentkalender zodat je niet vergeet om berichten op verschillende kanalen te plaatsen.
    Social media icoontjes met megafoon Flex Online Marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.